Хармонија

Мелодије које сте чули су једногласне. То значи да чујемо само један глас, тј. само један тон у тренутку.

Чули сте неколико примера вишегласних мелодија. То значи да чујемо више тонова (гласова) истовремено.

Помињали смо вишегласну музику у лекцијама о музици средњег века (канон) и музици ренесансе (хомофонија и полифонија).

Да би више тонова, који се истовремено изводе, звучали пријатно за људско ухо, они морају да буду усклађени, складни, тј. хармонични. Област у музици која проучава усклађеност звучања више тонова истовремено зове се ХАРМОНИЈА. По елементима који је чине, хармонија се више бави хомофоном вишегласном музиком (то је вишегласна музика у којој имамо један водећи глас и остале пратеће гласове), док област која се бави полифоном вишегласном музиком (то је вишегласна музика у којој су сви гласови равноправни) се зове КОНТРАПУНКТ.

11182278_925904537459689_1198932043404912285_n

Сама реч хармонија долази од грчке речи ἁρμονία /harmonía, што преведено на српски језик значи СКЛАД.

Основни елемент хармоније је АКОРД. Назив долази од латинске речи accord (у преводу – споразум).

Акорд је група од три или више изведених тонова (одсвираних или отпеваних) истовремено. У зависности од броја тонова разликујемо акорде који су трозвуци, четворозвуци. петозвуци… Ради лакшег схватања можемо овде додати и двозвуке, јер и њихово грађење се изводи на истом принципу као и акорди.

Чули сте 10 акорада. и као што сте могли да приметите нису сви акорди пријатни за слушање. То зависи од њиховог састава, тј. од нота које их чине. Музички употребљиви акорди су, првенствено, они који су сачињени од тонова који нису суседни. Ми ћемо пажњу усмерити на трозвуке и њихову примену у стварању пратеће мелодије, тј, хармонске пратње, у песмама.

C-dur trozvuci

Из примера C-dur лествице, видимо да принцип грађења трозвука није толико компликован. Изнад нота C-dur лествице додајемо још по две ноте, тако да их буде укупно 3, једна изнад друге. То радимо тако што од ноте ДО, прескачемо РЕ, па пишемо МИ, прескачемо ФА и пишемо СОЛ. Од ноте РЕ, прескачемо МИ, пишемо ФА, прескачемо СОЛ и пишемо ЛА. Тако од сваке ноте C-dur лествице, али и свих осталих лествица.

Најједноставније речено:

АКО ЈЕ ПРВА НОТА ТРОЗВУКА НА ЛИНИЈИ И ОСТАЛЕ ДВЕ НОТЕ БИЋЕ НА ЛИНИЈАМА, А АКО ЈЕ ПРВА НОТА У ПРАЗНИНИ И ОСТАЛЕ ДВЕ БИЋЕ У ПРАЗНИНАМА.

Ево примера и осталих лествица које смо радили:

G-dur trozvuci

F-dur trozvuci

D-dur trozvuci

a-moll pr trozvuci

a-moll har trozvuci

a-moll mel trozvuci

d-moll pr trozvuci

d-moll har trozvuci

d-moll mel trozvuci

Коришћење трозвука у изради хармонске пратње за неку песму се заснива на главној мелодији и то тако што тон мелодије треба да се налази као један од тонова трозвука.

Slaganje nota sa trozvucima

Поред тога, који ће се трозвук употребити у ком тренутку, зависи и од ознаке за такт, темпа песме, ритма песме…

  • Уколико су тактови 2/4 и 3/4 у питању, нота која се налази на првом тактовом делу одређује који ће се трозвук користити;

  • Уколико је такт 4/4 (С) у питању, ноте које се налазе на првом и трећем тактовом делу одређиваће који ће се трозвуци користити;

  • Уколико је песма споријег темпа, на сваку јединицу бројања може се постављати другачији трозвук;

  • Дуже ноте захтевају своје трозвуке…

Наведене ситуације, као и многе друге које нису наведене, доносе разноврсну употребу трозвука и осмишљавање хармонске пратње у једној песми. Принцип кога се увек можете придржавати, а који је у складу са принципима савремене уметничке музике, је да уколико звучање тона главне мелодије и постављеног трозвука прија вашем уху, онда је то права хармонска пратња.

Да би још олакшали могућност да сами стекнете потребно знање за осмишљавање хармонске пратње, поједноставићемо још мало. Трозвуци који ће се користити зависе од лествице у којој се песма налази. Сећате се компоновања у петом и шестом разреду, када сам вам давала могућност бирања прве ноте од оних који бих вам ја понудила, као и да смо увек мелодију завршавали првим ступњем лествице, јер: ЗАДЊА НОТА ПЕСМИЦЕ – ПРВА НОТА ЛЕСТВИЦЕ. То је због тога што је лествица „азбука” од које се граде „речи”. Пошто у лествицама свака нота има своје место, а оно се зове ступањ, треба знати да нису сви ступњеви подједнако заступљени (као што ни сва слова у азбуци нису подједнако заступљена). Неки се користе мање, а неки се користе више и због тога се зову ГЛАВНИ СТУПЊЕВИ. Главни ступњеви у свакој лествици су они којима почињу и завршавају тетрахорди – I, IV и V ступањ.

Nazivi stupnjeva

Назив петог ступња је ДОМИНАНТА. То значи да овај ступањ доминира – преовлађује. Назив првог ступња је ТОНИКА – основа, база – налази се на кључним местима у песми. Назив четвртог ступња је СУБДОМИНАНТА – до доминанте – и често иде везана за доминанту. Јако пожељне ВЕЗЕ у песмама су I – IV, I – V, IV – V, V – I, IV – I…

На почетку песме обавезно се налази I ступањ. Чак и нота којом почиње главна мелодија мора да припада трозвуку I ступња. Последња нота главне мелодије мора да буде прва нота лествице (осим ако није у питању народна песма) и наравно,трозвук I ступња. На крају мелодије (неколико последњих нота, тактова или редова – у зависности од дужине мелодију за коју осмишљавамо хармонску пратњу) чини спој трозвука који називамо КАДЕНЦА. Она је састављена од трозвука следећим редоследом – I  IV  V  I.

Погледајте каденце из песама које смо радили:

Gde je onaj cvetak zuti

Ah sto volim

Svadbeni mars

Uvelo lisce

После оволике приче, сада је време да пређемо на праксу. Послужићемо се песмом коју имате у уџбеницима – „’Ајде Като”. Песма је позната и лака, у најједноставнијој је лествици – C-dur лествици и надам се да ће вам помоћи да схватите о чему сам вам писала током ове лекције.

Послушајте песму:

Погледајте филм у коме је објашњен начин одређивања трозвука у песми:

Сада, када знамо где се који трозвук налази, можемо да напишемо хармонску пратњу за песму „’Ајде Като”. 

Погледајте други део филма у коме ћете видети како трозвуци постају хармонска пратња:

Ajde Kato

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

%d bloggers like this: